2020, het jaar van creatief personeelsbeleid
Creative recruitment, Google for Jobs, Onboarding, solliciteren via WhatsApp, PWA in HR, Employer branding, inbound marketing, sourcing en hypertargeting… Hoe gaan we om met werving en selectie in de Nabije Toekomst?
Een mond vol, die terminologie. Weet jij wat het allemaal betekent? Nee? Geeft niets; gedeeltelijk gaat het om oude wijn in nieuwe zakken. Wel nieuwe, gedigitaliseerde zakken wel te verstaan! En daarmee slaan we de spijker op z’n kop. Want ben jij klaar voor de nieuwste trends en ontwikkelingen (ook in HR)? Of behoor je tot de leeftijdscategorie die gemiddeld is voor de grafimediabranche (net als de schrijfster van dit artikel overigens…), zijnde 45 tot 55 jaar?
What’s in a name…
In dit artikel wordt uitleg gegeven aan een aantal van bovengenoemde termen. Soms is het daadwerkelijk oude wijn in nieuwe zakken, maar soms ook nieuwe wijn met een beetje ‘oud’ smaakje. En daar moeten we altijd even aan ‘wennen’!
Google for jobs
Google zet door met haar ontwikkelingen en die liegen er niet om. Het is een serieuze gamechanger, oftewel een plotselinge, snelle ontwikkeling die grote gevolgen kan hebben voor al bestaande werkwijzen. Tip: stem je vacatureteksten op je website goed af met gebruik van trefwoorden zodanig dat Google for jobs je vacatures gratis indexeert en zo kom je sneller bovenaan in zoekresultaten bij potentiële kandidaten. Voor de kosten hoef je het niet te laten, Die zijn € 0,- (voorlopig nog wel).
Solliciteren via WhatsApp
Op dit moment gebeurt dit steeds vaker en het is slim want het werkt drempelverlagend voor kandidaten: solliciteren via WhatsApp. Vooral grote vacaturesites en platforms werken al zo. Het is lekker makkelijk. Inmiddels gebruiken al 11 miljoen Nederlanders WhatsApp. Dat betekent dat solliciteren ook eenvoudiger gaat via de smartphone en daar moeten we op inspelen. En daarmee komen we gelijk op de volgende ontwikkeling:
PWA in HR
PWA staat voor: Progressive Web App. Het is eigenlijk de tussenvorm tussen een website en een app. Simpel gezegd wordt uw eigen bedrijfswebsite eenvoudiger leesbaar op een mobile device (tablet/smartphone) en is zonder internet benaderbaar. Concreet betekent dit dat alle website informatie ook aan de lezers getoond kan worden, ook als zij geen, of een slechte, internetverbinding hebben. Dus als een kandidaat onderweg is en slecht bereik heeft (in de trein bijvoorbeeld) dan leest hij toch de vacatures op je site. Zodra de lezer op jouw website komt, krijgt hij of zij de vraag of jouw website op zijn of haar telefoon als app mag worden opgeslagen. En dat dus zonder tussenkomst van een play store. Het staat nog in de kinderschoenen en wordt op dit moment alleen nog door Android ondersteund, maar het zit er aan te komen.
Creative Recruitment & inbound marketing
Tot slot de titel: creatief personeelsbeleid. Waarom creatief? Natuurlijk werken we in de creatieve industrie, maar in dit geval betekent het ook dat je – in een tijd waarin we toch wel proberen de hand op de knip te houden, zowel privé als in het bedrijf – verder moet denken dan de traditionele wervingskanalen, die bovendien veel geld kosten. Gebruik je fantasie; doe meer met je website, social media en, om nog een laatste te noemen, inbound marketing! Dat wil zeggen dat je je eigen mensen op social media en op je website in een video of artikel met foto laat vertellen hoe leuk het is om in jouw bedrijf te werken! Dat is de beste reclame voor je bedrijf.
Zo werk je gelijk ook aan je:
Employer branding.
Het versterken van je bedrijf als potentiële werkgever voor nieuwe kandidaten.
Dat was (voorlopig) de laatste term! Dus voor nu en in de Nabije Toekomst (lees: over 2 maanden; als we 2020 aantikken), bereid je voor, lees je in en pas toe. Veel succes!