Projectmanager Creatieve Industrie

Boeiende wereld die van de creatieve industrie: video, internet, drukwerk, apps, social media, games. Nog interessanter is het om voor klanten projectmatig een creatief communicatieproduct te realiseren. Deze opleiding is bedoeld voor medewerkers van bedrijven in de grafimedia, uitgeverij, reclame en vormgeving en digitale producties. Met kennis over diverse media, nieuwe marketing en met creatieve, commerciële en projectmanagementvaardigheden word jij die veelgevraagde projectmanager! 

Grafimediabedrijven hebben meer gemeen met reclamebedrijven, vormgevers, websitebouwers en Audio Visuele bedrijven dan je op het eerste gezicht zou denken. Vroeger was de scheiding heel duidelijk. Je ging voor je brochure naar de drukkerij en voor een filmpje naar een AV-bedrijf. Door de vergaande digitalisering en door de marktwerking, groeien de verschillende bedrijfstypen steeds meer naar elkaar toe. Je ziet tegenwoordig drukkerijen die websites met Content Management Systeem bouwen of die zelfs videoproducties kunnen leveren. Maar ook reclamebureaus bieden steeds meer. Ze maken bijvoorbeeld digitale folders of printen zelf  gepersonaliseerde A3 posters met een kleine oplage voor hun klanten. En websitebouwers kunnen niet meer een mooie site afleveren zonder beelden of videos dus ook daar moet expertise voor ontwikkeld worden.

Ook op een andere manier zie je dat al die communicatiebedrijven veel gemeenschappelijk hebben. Wat ze zonder meer met elkaar delen is dat ze altijd op maat leveren. Het uiteindelijke product is altijd uniek! Dat betekent dat de procesgang van orders en opdrachten in belangrijke mate in al die bedrijven hetzelfde is. Een klant geeft  een order of opdracht, deze wordt door een accountmanager, trafficmanager of  ordermanager  behandeld en begeleid, waarbij hij of zij te maken heeft met tal van zaken:  klantenmanagement, productie, financiën, administratie,  communicatie, probleemoplossing, etc. 

Modules 

De opleiding Projectmanager Creatieve Industrie bestaat uit vijf modules:

  • Module 1: Communicatiemedia: leer in deze module welke communicatiemiddelen er bestaan en wat de voordelen en valkuilen van deze middelen zijn.
  • Module 2: Nieuwe marketing: je krijgt een helder beeld van welke marketingmiddelen tegenwoordig ingezet worden om mensen en organisaties te bereiken. Daarnaast ga je door middel van een bedrijfsanalyse de eigen marketingactiviteiten in kaart brengen.
  • Module 3: Commercieel handelen: verkopen doet je zo!  Leer methodes om te luisteren, gesprekken te voeren, behoeften te peilen en te verkopen. In deze module ga je een project (opdracht) verkopen aan een klant. Leer je eigen unieke idee te pitchen in de praktijk.
  • Module 4: Creativiteit en probleem oplossen: in deze module gaan we werken aan het vermogen om probleemoplossend te denken en oplossingen te zoeken buiten de bestaande kaders. 
  • Module 5: Projectmanagement: diverse onderdelen van projectmanagement komen in deze module aan bod. Leer samenwerken en leidinggeven binnen een project en leer een Business Case op te zetten. Ook worden financiële aspecten aangesneden waaronder kostprijsbepaling. 

Studiebelasting

Je volgt 11 bijeenkomsten gedurende de gehele studieperiode, in de schoolvakanties zijn er geen lessen. Naast de vakken/lessen moet je rekening houden met een studiebelasting door middel van zelfstudie, het voorbereiden van tentamens en het maken van opdrachten.

Toelating

Een vooropleidingsniveau van MBO-3 wordt als minimaal instapniveau van je verwacht. Bij twijfel kan je contact opnemen met onze opleidingscoördinator voor vrijblijvend advies. 

Erkenning diploma

Het diploma dat je hebt behaald bij deze opleiding wordt erkend door de werkgeversorganisatie KVGO.

Inschrijven?

Klik op de datum in de kalender om het inschrijfformulier te openen. Niet al onze opleidingen, trainingen en workshops staan continue gepland. Staat er geen kalender of datum vermeld, neem dan contact op met Stivako voor meer informatie: info@stivako.nl.

Kalender

Momenteel zijn er geen data beschikbaar.