B2B Marketing-trends in 2019 en verder
De tijd dat B2B marketing bestond uit droge kost zoals brochures en standaard nieuwsbrieven is definitief voorbij. Gevoed door slimme digitalisering wordt zakelijke marketing persoonlijker en moet leuker zijn voor de doelgroep. Een aantal van deze ontwikkelingen is een al een paar jaar geleden ingezet maar begint nu pas volwassen te worden. Andere staan nog in de kinderschoenen, maar groeien razendsnel.
Account Based Marketing
Wil je binnen komen bij grote organisaties, maar is het lastig om contact te leggen met een gesprekspartner op het juiste niveau? Dan biedt Account Based Marketing (ABM) de oplossing. Bij ABM definieer je een aantal key accounts die je graag als klant zou willen. Vervolgens benader je die organisaties alsof het ze een markt op zich zijn. Je probeert in contact te komen met verschillende individuen binnen die organisatie en laat deze allemaal hun eigen ‘buyer journey’ doorlopen. Op die manier sluiten de activiteiten van sales en marketing beter op elkaar aan en is de kans op commercieel succes groter.
Personalisatie
Personalisatie is niet nieuw. We versturen bijvoorbeeld al jaren op naam gepersonaliseerde e-mails. Wel zien we een trend waarbij personalisatie steeds dieper gaat. Bijvoorbeeld de suggesties bij Amazon (mensen die dit product leuk vinden kochten ook…) zijn een vorm van personalisatie die specifiek is voor de verschillende bezoekers.
Marketing Automation
Marketing Automation wordt al een aantal jaar ingezet in B2B-marketing. Maar in de praktijk was het niet veel meer dan de inrichting van een eenvoudige flow waarin 5 e-mails elkaar opvolgen. We zien nu pas eigenlijk dat steeds meer B2B bedrijven krachtige marketing automation-instrumenten inzetten om hun commerciële doelen te behalen. Zoals de naam al zegt kun je veel marketinghandelingen automatiseren, waardoor je op een grotere schaal met (potentiële) klanten kunt communiceren.
Growth Hacking
Al in 2010 introduceerde Sean Ellis de term ‘growth hacker’. Nu pas zien we dat growth hacking in de gereedschapskist van B2B-marketeers voorkomt. Maar wat is growth hacking nu precies? Growth hacking is data-driven bedrijfsgroei op basis van snel en slim experimenteren. Het is een mengeling van gedragspsychologie, creatieve marketing, programmeren, automation en testen. Growth hackers maken vaak gebruik van goedkope alternatieven voor traditionele marketing. Denk bijvoorbeeld aan gebruik van sociale media, virale marketing of targeted advertising in plaats van adverteren in traditionele media.
Artificial Intelligence (AI)
De inzet van kunstmatige intelligentie staat in alle sectoren nog in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. Ook voor marketing belooft AI een grote impact te maken en we zien de eerste toepassingen al ontstaan. Zo kun je gewoon tegen Amazon’s Echo praten om je pizza of Uber te bestellen.