De ordermanager van overmorgen

U kent het zeker wel! Aangekomen op het werk, eerst een bakje koffie nemen, even kort met collega’s wat doornemen en daarna start de dag.
Voor de meeste ordermanagers in een grafisch bedrijf in onze mooie grafimedia sector geldt dit niet. Bij binnenkomst krijgt deze direct een telefoon in de handen gedrukt en hoort een klant vragen of zijn drukwerk al geleverd wordt. Of hij mag direct doorlopen naar de drukpersen waar een drukker onrustig wacht op nadere informatie of een akkoord.

De ordermanager heeft een hectische baan en zit op het snijvlak tussen de klant en markt en de interne organisatie en de medewerkers die iets willen. De de ordermanager staat in het spel tussen een klant en de verkoper van het bedrijf en daar achteraan de mensen uit de technische organisatie. Verkopers zijn altijd instaat de klant een ideale wereld voor te schilderen. Het zijn dan ook meestal extraverte persoonlijkheden die graag willen scoren. “Alles voor de klant, de rest van het bedrijf past zich daar maar op aan”, is de persoonlijke missie van veel verkopers.

Omdat zij de klant hebben verleid met verrassende levertijden, extra kortingen, de mooiste kleuren en een zeer creatieve nabewerking, zit de loyale ordermanager achter zijn bureau alles te regelen, grijze haren te krijgen van de vele beloften door zijn commerciele buitendienst collega gedaan. Verkopers weten ook wel dat ze gezeur krijgen als bijvoorbeeld niet alle gegevens bekend zijn of niet op de orderzak vermeld staan. een tijdje proberen ze beter hun best te doen maar ja.... de werkdruk.. Ordermanagers leven mede daardoor in de waan van de dag. De hele dag horen ze of “dit er nog even tussendoor kan” of “ dit moet je nog even navragen” en “kun je even een prijsje maken”. De stapels met offerte-aanvragen en orderzakken lijken nooit te verdwijnen.

Hoe anders? 

Soms zit het in hele kleine dingen. Bijvoorbeeld elke ochtend een kort overleg tussen verkoop en ordermanagement om prioriteiten te bepalen, problemen met elkaar te bespreken en acties te plannen. Maar daar zijn bij de medewerkers meestal wel andere competenties (kennis, vaardigheden) nodig om gelijkwaardig te kunnen communiceren. De achterliggende gedachte is dat ordermanagers meer controle krijgen en nemen, meer pro-actief kunnen zijn en meer aan het stuur komen te zitten in plaats van achterop de fiets van anderen.

De klantenmanager van (over)morgen

De ordermanager zit op een belangrijke positie voor het grafimedia bedrijf. De ontwikkelingen in de markt maken dat er steeds hogere eisen aan hen gesteld worden. Flexibiteit, commerciële vaardigheden, kennis van de vele media-mogelijkheden, projectmanagementvaardigheden, etc. Het is daarom echt tijd om intern serieus meer aandacht te hebben voor hen en te onderzoeken hoe de waan van de dag op het orderbureau kan verdwijnen en hoe de ordermanager van nu de klantenmanager van de toekomst kan worden.

Binnenkort start de COVA BI-opleiding Ordermanager van de Toekomst weer. Iets voor jou?

 
   « Meer Nieuws...