Hoe aantrekkelijk bent u als werkgever?
Grafische) ondernemers denken bij het woord ‘personeelsbeleid’ voornamelijk aan hun interne organisatie. Alles wat geregeld wordt of moet worden rond personeelszaken, (secundaire) arbeidsvoorwaarden, contracten, opleidingen enz. Maar personeelsbeleid is meer dan dat. Het gaat ook over een stukje van de externe organisatie. ‘Instroom’ en ‘uitstroom’ noemen we dat in dit geval. Nieuwe mensen die de organisatie binnenkomen en mensen die de organisatie verlaten (om welke reden dan ook).
Neem nu ‘uitstroom’. Als mensen er zelf voor kiezen om uw organisatie te verlaten, wat betekent dat dan voor uw bedrijf? Denkt u daar wel eens over na? Gaat u ‘gewoon’ nieuwe mensen werven? En zo ja, hoe pakt u dat aan?
Het werven van nieuwe mensen lijkt eenvoudig. U plaatst een advertentie op een vacaturesite en vervolgens komen er een x-tal reacties. U (of uw personeelsfunctionaris) maakt een eerste selectie, er komt een 1e en misschien 2e gespreksronde en klaar.
Helaas is de praktijk toch vaak anders. En helemaal in ‘onze’ branche. Een (goed opgeleide) drukker of afwerker vinden is niet makkelijk. Bovendien, past deze persoon wel bij de organisatie?
Employer Branding is de ‘chique’ term voor: De reputatie van een bedrijf als werkgever. Een goede reputatie zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe mensen.
Hoe? Onder andere door actieve marketing die niet alleen gericht is op uw klanten en/of leveranciers. Berichten op uw bedrijfspagina op Facebook bijvoorbeeld, uw lokale sponsoring / goede doelen acties, uw LinkedIn profiel. Actieve en passieve kandidaten kijken hier als eerste naar. Zij willen weten waar ze solliciteren, net zoals u wilt weten wie er bij u solliciteert.
Het is dus slim om datgene dat u wilt uitstralen als bedrijf te matchen aan diegene die u zoekt voor uw bedrijf. Lastig? Misschien. Maar zeker niet onmogelijk! Er zijn diverse mogelijkheden om een potentiële kandidaat ervan te overtuigen dat ze voor uw bedrijf moeten kiezen (en niet voor de concurrent). Net zoals u dat bij uw (potentiële) klanten doet.
Stivako kan hierbij helpen. Meer weten? Bel 020-5435670.