Nieuws van het project: Sustainable salon
Future skills for a better life in Sustainable Salons
Het project “Future skills for a better life in Sustainable Salons” heeft haar eerste offline bijeenkomst georganiseerd in Milaan, Italië. De eerdere bijeenkomsten waren online vanwege COVID-19. Tijdens deze driedaagse bijeenkomst bespraken we de inventarisatie/research in de partnerlanden en de eerste ideeën voor een certificeringssysteem op milieu in de duurzame salon.
Dit project heeft als centraal doel het creëren van educatieve producten en omvat:
- workshops over duurzaamheid en innovatie, lesmateriaal voor scholen en buitenschoolse educatie over duurzaamheid in de 'duurzame' kapsalon;
- ontwikkeling van een profiel van een kapper en zijn competenties (duurzaamheid, techniek, ondernemerschap) in 2030;
- een vereenvoudigd laagdrempelig systeem voor het labelen van duurzaamheid/milieu voor scholen (salon);
- een internettool voor zelfbeoordeling op competentieniveau en het meten van de kloof op profielen en toekomstige competenties en de kloof van het niveau ten opzichte van het duurzaamheidssysteem;
- specifiek leermateriaal over duurzaamheid/milieu gericht op de sector en
- bewustwordingstools voor gebruik in beroepsonderwijs en -opleiding en salons om te gebruiken in de communicatie met medewerkers en klanten over de onderwerpen.
De ontwikkelde uitkomsten zijn toepasbaar voor de projectdoelgroepen: VET-instituten, MKB, brancheorganisaties en anderen in de Hair & Beauty sector.
Meer informatie vind je op www.sustainable-salon.info of neem contact op met je lokale partner.
Projectpartners
- Stivako, projectcoördinator, Nederland;
- Istituto Veneto per il Lavoro (IVL)/Camera Italiana Della Acconciatura, Italië;
- Febelhair, België;
- Instituto de Educación Secundaria El Palo, Spanje;
- Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Amsterdam, Nederland;
- Universidad Laboral Malaga, Spanje;
- Provinciaal Instituut Vlaamse Ardennen, België;
- Centro Italiano Opere Femminili Salesiane – Formazione Professionale – Lombardije, Italië.