Veel bedrijven negeren hun klant!
Slechts 45,3 procent van alle bedrijven neemt contact op met een klant om een nieuwe aankoop te stimuleren na het bestellen van een product of dienst. Ruim een derde neemt de moeite een bedankmail of bon te sturen na een aankoop.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cross-channel: Panorama of Marketing Trends in Europe’ van Experian Marketing Services onder bijna 300 marketingfunctionarissen van bedrijven uit Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Uit het onderzoek blijkt ook dat men met e-mail, websites en sociale media vooral gebruikmaken van online kanalen in hun communicatie met consumenten.
Call centra en mobiele websites en apps (samen met websites) worden als meest efficiënt beoordeeld. Andere middelen, bijvoorbeeld printadvertenties, worden vooral ingezet voor branding. Gemiddeld gebruikt een marketeer 7,5 verschillende middelen.
Klantprofielen
54 procent van de ondervraagde bedrijven zegt de opgeslagen klantgegevens te segmenteren en met klantprofielen te werken. Een kwart van de ondervraagden zegt deze klantprofielen te verrijken met externe data.
60 procent van de bedrijven ziet het belang van datakwaliteit in, maar nog geen 30 procent is in staat dit geautomatiseerd in te richten.
Wij asl Stivako zijn in samenwerking met Metaview bezig met het ontwikkelen van marketing automation. We hebben een tool ontwikkeld die grafimedia bedrijven en andere bedrijven in de creatieve industrie kunnen gebruiken om meer klantdata te verzamelen en te ordenen. Zo kan er gerichter worden gecommuniceerd! Meer informatie? Bel met Tobias op den Brouw of kijk op www.metaview.nl.